Лисичанськ

Лисичанськ. Маршрути

Шматочок давньої успішної Бельгії на теренах Українського Степу – місто Лисичанськ. Дивом збережені будівлі стали поштовхом до занурення в історичне минуле міста і краю. А ті, хто вже встиг ознайомився з ним, стверджують: це варто побачити і почути.

Історична довідка:

Соляна історія Лисичанська бере свій відлік від початку будівництва на доволі обжитій на той час території села Верхнє (інші назви – Вище, Третя рота) Бахмутського повіту Катеринославської губернії в 1889 році Донецького (від назви річки Донець) содового заводу.

Починаючи з другої половини XIX‑століття, вільний капітал Європи активно долучався до розвитку промислового півдня Російської імперії. Основними країнами-учасницями формування виробничої мапи теперішньої Донеччини були Бельгія, Франція, Великобританія та Німеччина. Їх громадян – іноземних капіталістів – приваблювали величезні природні багатства краю, дешева робоча сила та високі прибутки. Поєднання усіх цих факторів, наявність необхідних для содового виробництва компонентів (крейда і вода), плюс розташовані поряд багаті поклади вугілля та соляні копальні Бахмута дозволили бельгійському інженерові та підприємцю Ернесту Сольве і пермському купцеві Івану Любимову створити акціонерне товариство, яке у 1889 році прийняло постанову про будівництво содового заводу.

бельгійська спадщина - лікарня при содовому заводі
Лікарня при содовому заводі – бельгійська спадщина. Фото Миколи Ломако

Для потреб службовців і робітників побудували чудову колонію: 300 квартир для робітників з родинами і три казарми для самотніх. Була збудована їдальня для робітників, у приміщенні якої також влаштовували спектаклі. «Бельгийское наследие» – такою була умовна назва житлового кварталу в Лисичанську, що складався з житлових та громадських будівель, зведених наприкінці ХІХ – поч. ХХ ст. В 2017 році Лисичанськ отримав премію «Бельгійська спадщина за кордоном», потрапивши до п’ятірки номінантів конкурсу, який щорічно проходить за підтримки фонду короля Бельгії (Belgian Heritage Abroad Award 2017).

Іноземці-інвестори свого часу створили ще один об’єкт – розсолопровід, який, будучи збереженим, був би неоціненним скарбом Лисичанська і Донеччини. Оскільки на содовий завод сіль спершу доставляли залізницею майже 70 кілометрів на станцію Переїзна, а на території завода її розвантажували, розчиняли і аж тоді ропу подавали на виробництво, то  паралельно продовжувалися пошуки залягання солі. Такі було  виявлено в потужних пластах поблизу хутора Мар’ївський (Олексіївка) на річці Мокра Плотва.

Розсолопровід «Донсода-Карфаген»
Басейни на перекачувальній станції розсолопроводу «Донсода-Карфаген»

Пізніше цей солепромисел отримав назву «Новий Карфаген», де від 1911 року розпочалося підземне розчинення солі. Ропа подавалася на завод 38‑кілометровим трубопроводом – найдовшим на той час у світі.

Лисичанськ на інтерактивній мапі: